چالش های قانونی اقلیت مذهبی در ایران
سی و هشت سال بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در ایران و روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی، بیشتر نطقها، تذکرها و اعتراضهای نمایندگان زرتشتی، کلیمی، ارمنی، آشوری و کلدانی مجلس ایران در دوره های مختلف، درباره تبعیض های قانونی و تبلیغات منفی علیه این ادیان و پیروان ایرانی آنها است. آنها به تصویری که از جامعه و دین شان ارائه می شود اعتراض دارند.
روز جمعه، سی ام مهرماه اسنفدیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس ایران با انتشار نامه ای خطاب به امام جمعه اصفهان، بر "یکتاپرست" بودن زرتشتیان تاکید کرد و از او خواست به "ادیان الهی" احترام بگذارد. یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در خطبه های نمازجمعه گفته بود: "زرتشتیان قائل به این هستند که جهان دو خدا دارد که یکی از آنها برای خوبیها است و دیگری برای بدیها که آنها را یزدان و اهریمن نامیدهاند."
کمی قبل تر و در ۲۶ تیر ماه، اسفندیار اختیاری با انتشار نامه ای به شهردار خرمشهر در جنوب ایران، به بنر همایش "بررسی فرقه های ضاله" در این شهر اعتراض کرده بود که در آن از دین زرتشت به عنوان "فرقه ای ضاله" یاد شده بود. نام روابط عمومی شهرداری خرمشهر در این بنر به چشم می خورد.
قانون اساسی ایران "ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی" را به عنوان تنها اقلیت های دینی در این کشور به رسمیت می شناسد که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و دراحوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می کنند.
آقای اختیاری در اسفند ۹۴ در دیدار با علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی، به عملکرد صدا و سیما انتقاد کرده و گفته بود: "چرا باید نامهای ایرانی که برگرفته از اسطوره های این سرزمین هستند مورد تمسخر قرار گیرد، چرا همیشه همه نام های ایرانی، دزد و انسانهای منفی در فیلم ها و سریالهاهستند؟"
او با انتقاد از وزارت ارشاد هم گفت: "وقتی ما می خواهیم یک کتاب را چاپ کنیم، همه چیز بررسی می شود، اما دیگران که بر علیه ما کتاب می نویسند و بدیهیات دین ما را زیر سوال می برند و به ما تهمت های بی اساس می زنند، از زیر دست ارشاد در می رود، چرا؟"
این مسئله البته تنها مختص ایرانیان زرتشتی نیست. سیامک مره صدق، نماینده ایرانیان کلیمی در دوره های هشتم، نهم و دهم مجلس هم در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، خواستار تفاوت قائل شدن بین "یهودیت و صهیونیسم" شده و گفت: "یهودی بودن لزوما به معنای صهیونیست بودن نیست و حتی صهیونیست بودن هم الزاما به معنی یهودی بودن نیست بلکه تعداد قابل توجهی مسیحیان صهیونیست داریم که به ویژه در آمریکا و کشورهای غربی فعالیت میکنند و تعداد قابل توجهی از یهودیان هم با صهیونیسم موافق نیستند و انتقادات جدی به رفتار و عملکرد دولت اسرائیل دارند.
[ بازدید : 272 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]
ادامه مطلب