چالش های قانونی اقلیت مذهبی در ایران
سی و هشت سال بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در ایران و روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی، بیشتر نطقها، تذکرها و اعتراضهای نمایندگان زرتشتی، کلیمی، ارمنی، آشوری و کلدانی مجلس ایران در دوره های مختلف، درباره تبعیض های قانونی و تبلیغات منفی علیه این ادیان و پیروان ایرانی آنها است. آنها به تصویری که از جامعه و دین شان ارائه می شود اعتراض دارند.
روز جمعه، سی ام مهرماه اسنفدیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس ایران با انتشار نامه ای خطاب به امام جمعه اصفهان، بر "یکتاپرست" بودن زرتشتیان تاکید کرد و از او خواست به "ادیان الهی" احترام بگذارد. یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در خطبه های نمازجمعه گفته بود: "زرتشتیان قائل به این هستند که جهان دو خدا دارد که یکی از آنها برای خوبیها است و دیگری برای بدیها که آنها را یزدان و اهریمن نامیدهاند."
کمی قبل تر و در ۲۶ تیر ماه، اسفندیار اختیاری با انتشار نامه ای به شهردار خرمشهر در جنوب ایران، به بنر همایش "بررسی فرقه های ضاله" در این شهر اعتراض کرده بود که در آن از دین زرتشت به عنوان "فرقه ای ضاله" یاد شده بود. نام روابط عمومی شهرداری خرمشهر در این بنر به چشم می خورد.
قانون اساسی ایران "ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی" را به عنوان تنها اقلیت های دینی در این کشور به رسمیت می شناسد که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و دراحوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می کنند.
آقای اختیاری در اسفند ۹۴ در دیدار با علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی، به عملکرد صدا و سیما انتقاد کرده و گفته بود: "چرا باید نامهای ایرانی که برگرفته از اسطوره های این سرزمین هستند مورد تمسخر قرار گیرد، چرا همیشه همه نام های ایرانی، دزد و انسانهای منفی در فیلم ها و سریالهاهستند؟"
او با انتقاد از وزارت ارشاد هم گفت: "وقتی ما می خواهیم یک کتاب را چاپ کنیم، همه چیز بررسی می شود، اما دیگران که بر علیه ما کتاب می نویسند و بدیهیات دین ما را زیر سوال می برند و به ما تهمت های بی اساس می زنند، از زیر دست ارشاد در می رود، چرا؟"
این مسئله البته تنها مختص ایرانیان زرتشتی نیست. سیامک مره صدق، نماینده ایرانیان کلیمی در دوره های هشتم، نهم و دهم مجلس هم در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، خواستار تفاوت قائل شدن بین "یهودیت و صهیونیسم" شده و گفت: "یهودی بودن لزوما به معنای صهیونیست بودن نیست و حتی صهیونیست بودن هم الزاما به معنی یهودی بودن نیست بلکه تعداد قابل توجهی مسیحیان صهیونیست داریم که به ویژه در آمریکا و کشورهای غربی فعالیت میکنند و تعداد قابل توجهی از یهودیان هم با صهیونیسم موافق نیستند و انتقادات جدی به رفتار و عملکرد دولت اسرائیل دارند.
کورس کیوانی، نماینده کلیمیان در مجلس چهارم در نطق پیش از دستور در جلسه علنی مجلس از "ترجمه و انتشار کتب یهودستیزانه، همانند «عقلای صیون» و همچنین ساختن فیلم های تلویزیونی و سینمایی و نیز بعضی تبلیغات منفی و تحریک کننده بعضی از رسانه ها بر علیه صهیونیست ها" به عنوان مهم ترین مشکلات جامعه کلیمیان در ایران یاد کرد که به گفته او که اغلب ناخواسته باعث ایجاد سوءتفاهم هایی بر علیه یهودیان می شود و همین امر رفته رفته جوی نا امن و ناخوشایند را برای جامعه کلیمی ایجاد می کند.
در آن زمان کتاب های مذهبی کلیمیان هم به گفته آقای کیوانی از سوی گمرک ایران اشتباهاً کتب صهیونیستی قلمداد می شد و گمرک این کتاب ها را از بین می برد. مسئله ای که با پی گیری های این نماینده مجلس تا حدودی رفع شد.
ارامنه ایران هم به نوعی دیگر با چنین تبلیغات منفی و ارائه تصویری نادرست از جامعه و دین خود مواجه هستند.
گئورک وارطان، نماینده ارامنه شمال در دوره های هفتم و هشتم مجلس در نطق پیش از دستور خود در مجلس اعلام کرده بود: "آنچه ما را به تکرار مکررات وا می دارد متأسفانه وجود ذهنیت و پندارهای اشتباهی است که نزد برخی از هم وطنان و حتی مسئولان برخی نهادهای دولتی در مورد اقلیت های دینی و از جمله ارامنهٔ ایران وجود دارد. آنچه را باید برای همیشه از اذهان مردم زدود تا بتوان وفاق ملی را جایگزین آن کرد قائل بودن به تفاوت های اجتماعی و مدنی بین اقشار گوناگون مردم است... یکی از این موارد تفسیر به رأی قانون از سوی برخی قضات محترم در مواردی است که یکی از دو طرف مورد داوری، پیرو یکی از ادیان شناخته شده در کشور، اما غیر مسلمان است."
او گفته بود: "برای چندمین، و امیدوارم آخرین بار به هم وطنم بگویم که من از خودِ اویم و او از خود من. به هم وطنم بگویم که با وجود تفاوت طرق رسیدن به خدا، من ارمنی مسیحی با شما برادر و خواهر گرامی مسلمان در چارچوب قانون نه تنها هیچ رجحان و تقدمی نسبت به یکدیگر نداریم، بلکه در سنگر ستیز علیه هر گونه قانون شکنی یا دشمن ستیزی یک تن واحدیم."
هرایر خلاتیان، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی (خبرگان اول) و نماینده ارامنه جنوب در مجلس اول هم در نطق پیش از دستور مجلس اعلام کرده بود که اولین و ابتدایی ترین خواستۀ جامعۀ ارمنی این است که ارمنی با چهره و نام صحیح خود شناخته و معرفی شود.
چالش های قانونی اقلیت های دینی
شهروندان زرتشتی، کلیمی و ارمنی در ایران همچون مسلمانان غیر شیعه این کشور، براساس قانون اساسی امکان داوطلب شدن برای پست ریاست جمهوری را ندارند. اعتقاد به مذهب رسمی کشور یعنی شیعه از شرایط اصلی برای داوطلبان ریاست جمهوری در ایران است.
در قوانین دیگر هم تبعیض ها و محدودیت هایی در زمینه تحصیل، استخدام، ارث، شهادت در دادگاه، دیه و قصاص علیه اقلیت های دینی وجود دارد.
براساس قانون ارتش جمهوری اسلامی که هفتم مهرماه ۱۳۶۶ در مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان تایید شده، متدین بودن به اسلام از شرایط اصلی استخدام در ارتش است. تبصره ماده ۲۹ این قانون البته می گوید که "اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی که تا تصویب این قانون استخدام شدهاند از نظر ادامه خدمت
[ بازدید : 273 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]